Vecka 50, 2003|
Kolumn: Attityder
Året börjar dra sig mot sitt slut och det har blivit min tur att
klaga, så: Läs inte vidare om du inte vill läsa spridda tankar och
negativa saker om (svensk) hiphop.
Sitter och lyssnar på Retarderat Eleverade (Organism 12 & Serons gamla
projekt där Wierdwolf fixade instrumentalerna) och får samma tanke i
skallen som när jag lyssnade på Audio Twos "Top Billin" häromveckan:
produktionen (d.v.s. slutmixen) är inte glassig, slickad eller totalt
proffessionell. Den är t.o.m. ganska racklig på sina ställen, med för
hög nivå på rappen jämfört med instrumentalen och tvärt om. Det hörs
att de inte haft tillgång till nån proffsig studio, dock finns det nåt
där som inte hörs på många släpp nuförtiden (vad det är återkommer jag
till senare).
Nu ska man som nykomling på scenen göra sin dunderproducerade "skiva"
och sälja för en hundring (eller mer) istället för att spela in en
demotejp och dela ut till polare / sälja för nån tia / langa upp på
nätet. Sitta och fila i dagar på att få en vers med 40 rim på "böghora",
rimma för att briljera och visa "attityd" istället för att rimma kring
ett kul tema för sitt eget höga nöjes skull. Visst, nån kanske lyckas
göra en rolig låt med 40 rim på "böghora" (bara för det så måste jag
testa nån dag), men allt som oftast blir det nog samma gamla vanliga
"jag är bäst och du är en böghora"-rimmen som bara skrivs för att, ja,
just det: visa upp en "häftig attityd"...
Om en låt är gjord med energi och kärlek (wo-hoo! snart driver vi över i
metafysik) så märks det, oavsett hur välputsad den är. Det trista är, som
sagt, att folk ska försöka briljera hela tiden, trots att de allt som oftast
inte har någonting att briljera med. Visst, det är snyggt producerat, men
det låter inte intressant.
"Ska vi köra på att ha kul?"
"Nej, satsa på attityden istället, då säljer man ju garanterat..."
Kul att ni kör.
Ett tape behöver inte vara kasst bara för att det är ett tape. För att
förklara mer utförligt så spelar det egentligen inte någon roll om folk
släpper på CD, tape eller vinyl, de bör fortfarande inse att de med stor
sannolikhet tar sig lite vatten över huvudet om de påstår att deras första
demo är en perfekt fullängdare som kan konkurrera med folk som släppt
"riktiga" skivor ett par år.
Kvalité är inte garanterat synonymt med en slickad produktion.
Så fort man börjar snacka om att dra ihop en freestylesession så ska "alla"
battla och visa sig bäst istället för att kicka en cypher och ha kul. Testa
att dra en freestyle om dammsugare istället nån gång. Battle är definitivt
roligt (d'uh, gissa varför jag langat upp en sida om det), men när folk ska
börja battla så fort nån drar igång med att freestyla så blir det lätt lite
jobbigt...
Man ska hävda sig och satsa mer på sin kassa attityd än på sitt flyt. Klaga
på andra rappare för att de råkat använda en liknande punchline eller missat
att hälsa när de var dyngraka på krogen. Klaga i intervjuer på olika
hemsidor och säg att internet och då i synnerhet Whoa förstört hiphoppen,
samtidigt som man inte skulle ha kontakt med ens hälften av de som man ska
fixa nästa jam med om det inte vore för internet och Whoa.
Inse: ingen är intresserad av om du säger att du är bäst om du inte kan
bevisa det. Folk kommer garva åt dig om du kräver att andra ska ge dig
respekt eller vara ödmjuka mot dig om du inte visar respekt och är ödmjuk
tillbaka.
Visst, det kommer alltid finnas folk som tar sig vatten över huvudet och
gör sig ett namn genom att göra bort sig, men nu börjar det bli pinsamt
många. Så pass många att man inte ens minns alla namn längre...
Allt handlar inte om att vara bäst hela tiden, försök ha lite kul ibland
också, göra saker med folk istället för att bara försöka briljera över dem.
Jag tar nästan hellre och lyssnar på gummistövel-låten (rolig som den är)
än på en hel del av det som släppts på en del bolag i år.
Om du har skills kan du vara ödmjuk, om du inte har skills kan du träna.
Så: Ta det lugnt, ha kul, var bäst om du är bäst, men försök att få det
att inte stiga dig åt huvudet.
(senast redigerad: 031226)